Inkomenstoets en innovatie

Op 3 juni 2021 publiceerde de Rijksoverheid een nieuwsbericht, de digitale inkomenstoets gaat er nu ein-de-lijk komen en zij gaan starten met een proef.

Digitale inkomenstoets

Al jaren wordt er over gesproken, hoe kan er worden geïnnoveerd bij de inkomenstoets. Traditioneel leveren woningzoekende en kandidaat-huurders zelf de inkomensverklaring (van de Belastingdienst) aan. Dit proces is fraudegevoelig (vervalste verklaringen) en vertragend als je snel de huurovereenkomst wil afsluiten.

“Bij de digitale inkomenstoets valideert de Belastingdienst de inkomensgegevens van de kandidaat-huurder, simpel toch?”

Inkomenstoets, hoe en waarom?

Interessant de innovaties rondom de inkomenstoets, alleen hoe werkt het ook alweer? Welke huurprijs- en inkomensgrenzen zijn er? En waarom is de inkomenstoets zo belangrijk?

Deze vragen en tips en trucs leg ik graag aan je uit tijdens de cursus Inkomenstoets en passend toewijzen en leergang Verhuurmedewerker.

Geen actuele gegevens

Voor de inkomenstoets werk je (in de meeste gevallen) met de inkomensgegevens van de Belastingdienst. Kort samengevat, deze inkomens zijn altijd van het jaar ervoor of zelfs het jaar daarvoor. Deze indexeer je naar het nu. Dit noem ik ook wel de happyflow, makkelijk, niet foutgevoelig en snel. Deze happyflow faciliteert de Rijksoverheid nu met de proef digitale inkomenstoets.

Toch het actueel inkomen?

Is het inkomen van de kandidaat-huurder sterk veranderd? Juist nu in de COVID19 crisis is het inkomen van veel mensen vaak onzeker en anders. De kandidaat-huurder kan de woningcorporatie verzoeken naar het actuele inkomen te kijken. Omdat de Belastingdienst alleen de gegevens van het jaar ervoor kan verstrekken, is dit onderdeel niet gefaciliteerd bij de proef. Terwijl in de praktijk rondom het ‘geneuzel’ met het verzamelen van alle documenten voor een compleet beeld, juist dit de valkuil is. Je wilt de woningzoekende natuurlijk zo goed mogelijk bedienen.

“Bij de berekeningen rondom het actuele inkomen, moet je nog steeds de papieren documentatie opvragen.”

Wil je meer weten over de proef?
Yorick Schram

“Van voeten in de klei tot de helikopterview, ik leg jou de bedoeling van ons werk uit: het huisvesten van (kwetsbare)klanten op een eigentijdse manier. Regelgeving en intern geneuzel, het hoort er bij en de klant merkt daar toch niets van? Verhuizen is namelijk al (leuk) spannend genoeg! Hoe je dat doet? Daarvoor neem ik je mee in trends en vernieuwing. Reken op een potje interactie, oefeningen en opdrachten. Leren doen we met elkaar, zo haal je meer plezier uit je werk.”