Bewonerscommunicatie is geen kunstje…

Hoe moeten we de bewonerscommunicatie regelen zodat we 70% draagvlak behalen? Dit is de nummer één vraag als het gaat over bewonerscommunicatie. Het uitdagende hiervan is, dat er niet 1 manier is die altijd werkt. Het hangt onder andere af van de context; soort project, doelgroep, historie, maar ook van de mensen die eraan werken.

Door van andere projecten te leren wat er goed ging en wat niet, inspirerende voorbeelden te vertellen en middelen te behandelen die je in kunt zetten, geef ik cursisten genoeg inspiratie en tools in handen om zelf de juiste combinatie van middelen op het juiste moment te kunnen maken. Het kunnen verplaatsen in de bewoner en mee kunnen en willen denken vanuit zijn denkwereld is daarbij de allerbelangrijkste competentie. Wanneer je je in de bewoner kunt inleven, kun je erachter komen waar zijn behoeften liggen. En dan kun je vervolgens bedenken hoe je daar met de plannen die je hebt, invulling aan kunt geven. Zo wilde een bewoner uit Rotterdam alleen praten over energiemaatregelen als er ook een tweede toilet boven werd gerealiseerd zodat hij ’s nachts niet meer de trap af hoeft om naar het toilet te gaan.

Wanneer je geen oog hebt voor de behoeften van de bewoner dan is de kans op medewerking zeer klein. Soms kan het daarom zo zijn dat je je plan of proces aan moet passen op de behoeften die je ontdekt. En andersom kan het ook zo zijn dat je plannen een latente behoefte kunnen vervullen bij de bewoners die ze pas ontdekken als je erover in gesprek gaat. Een bewoner zal zelf niet snel vragen om een compleet nieuwe uitstraling van de gevel. Maar wanneer er een nieuw buitenblad wordt geplaatst, is wel de eerste reactie: “Wow het ziet eruit als nieuw en is niet meer te onderscheiden van een koopwoning!” Met apetrotse bewoners tot gevolg die hun voortuin nu wel netjes onderhouden.

De eerste fase van een proces, nog voordat je richting de bewoner stapt, is cruciaal. Verschijn goed voorbereid aan de start door onderzoek te doen, verkennende gesprekken te voeren, scenario’s door te spreken en bereid te zijn tot flexibiliteit wanneer nodig. Hoe beter je voorbereid bent, hoe beter en succesvoller je traject daarna zal verlopen. Het motto daarbij leen ik even van onze vrienden uit Zweden die dit heel goed begrepen hebben. Hun slogan is goud waard als je het over bewonerscommunicatie hebt: Aandacht maakt alles mooier!

Doris de Bruijn

Doris de Bruijn - "In mijn cursussen probeer ik deelnemers te prikkelen om integraal naar een verduurzamingsopgave te kijken. De sleutel tot succes ligt vaak in een combinatie van factoren en niet in energiebesparing alleen. Aan de hand van geleerde lessen, inspirerende voorbeelden en filmmateriaal belicht ik verduurzaming en het creëren van draagvlak vanuit verschillende perspectieven, zoals wooncomfort, woonlasten, sociale cohesie, gedragsverandering en wijkbeleving. Daarnaast laat ik de deelnemers zelf oefenen door middel van het uitwerken van een casus bijvoorbeeld. Kortom: een interactieve training met ruimte voor vragen en eigen inbreng van de deelnemers."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *