Communicatie

Communicatie in onderhandeling

Incompany Klassikaal

Hoe ga je om met bewoners die steeds mondiger worden en beter weten wat ze van een corporatie en van jou willen?

Documentatie aanvragen

Algemeen

Omdat bewoners steeds beter weten wat ze van je willen, kom je regelmatig terecht in allerlei onderhandelingssituaties. Onderhandelen is vooral grenzen stellen en weten tot hoever je mag en wilt gaan. In deze training leer je diverse gedragsstijlen op het gebied van onderhandelen te gebruiken. Je leert ook hoe je gesprekken kunt voeren met huurders en oefent dit met een trainingsacteur. Het omgaan met belangentegenstellingen staat centraal.

Wat levert het je op?
  • Een duidelijk beeld van jouw eigen communicatie- en onderhandelingsstijl
  • Inzicht in de verschillende onderhandeltechnieken en –tactieken
  • Vaardigheden hoe je grenzen kunt aangeven en hoe je kunt schakelen in gesprekken
  • (Meer) tevreden klanten!

Geschikt voor jou?

Je moet regelmatig onderhandelen, bijvoorbeeld als verhuurmedewerker, -makelaar, medewerker leefbaarheid, sociaal beheer, opzichter of projectleider.

Aan het einde van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname.

Programma

In deze training leer je hoe je omgaat met bewoners die steeds mondiger worden en beter weten wat ze van een corporatie en van jou willen. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

Module Introductie en onderhandelen
  • Onderhandelen
    • Wat maakt onderhandelen lastig?
    • Vier kenmerken van onderhandelsituaties
    • Technieken en tactieken van onderhandelen
  • Omgaan met klaaggedrag en weerstand van de huurder
    • Korte oefening: omgaan met klaaggedrag
  • Communicatie in onderhandelsituaties
    • Communicatielus
    • Niveaus in communicatie
    • Oefening over referentiekaders en interpretatie
  • Actief luisteren: referentiekaders oplossen
  • Vraagsoorten en praktijkproblemen
  • Huiswerkopdracht bespreken
Module Gesprekstechnieken en oefenen met trainingsacteur
  • De tussentijd
    • Wat heb je teruggezien en is je opgevallen naar aanleiding van de eerste dag
  • Schakelen in gesprekken
    • Niveaus in communicatie
  • Slecht nieuws brengen en de meest voorkomende valkuilen
  • Aan de slag met casuïstiek
  • Introductie trainingsacteur
    • Oefenen met alle vaardigheden
  • Evaluatie en afronding

Maatwerk

Deze opleiding bieden wij incompany aan. Mocht je vragen hebben of een vrijblijvend advies willen, kun je contact opnemen met HabiTask via 0182-302444, of opleidingen@habitask.nl.

Wist je dat?

Wij zijn CRKBO gecertificeerd en daarom zijn onze opleidingen vrij van BTW. Bovengenoemde kosten zijn inclusief materiaal, arrangementskosten en certificaat van deelname.

Advies nodig?

Wil je advies of deze opleiding bij je past? Bel naar 0182 – 302 444 of vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.