Maak kennis met Astrid Kuiken - docent in de leergang Sociaal Projectbegeleider

Met ruim 15 jaar ervaring in verschillende functies binnen de corporatiewereld zijn wij enorm blij met onze topdocent Astrid Kuiken. Op dit moment is zij bewonersbegeleider bij Portaal en start zij binnen de leergang Sociaal Projectbegeleider als docent. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar haar ervaring en tips voor onze toekomstige cursisten.

Vertel eens… Wie ben je en wat doe je precies?

Ik ben geboren in Amsterdam en heb al vroeg kennis gemaakt met de grote diversiteit en problematiek in de stad. Inmiddels woon ik iets rustiger in het midden van het land. Ooit was mijn droom modeontwerpster te worden. De opleiding hiervoor heb ik gevolgd maar uiteindelijk na mijn studie HBO management een andere weg ingeslagen en ben als Manager bij McDonalds gestart. Hier heb ik een schat aan ervaring opgedaan en bij de ‘Hamburger Academy’ geleerd hoe je op een prettige wijze de productiviteit van je medewerkers kan verhogen, onder druk kan reageren en een probleem niet als een probleem moet zien maar hoe kunnen we deze situatie oplossen. Ik heb bij McDonalds veel collega’s getraind en de mentaliteit van deze organisatie constant meegenomen.

“Iedereen helpt mee van hoog tot laag in de organisatie. Niemand is anders! Dat is mooi!”

Na de geboorte van mijn zoon heb ik ervoor gekozen om de horeca te verlaten en in 2005 ben ik bij Portaal gestart als verhuurmakelaar. Binnen de corporatie heb ik mij verder kunnen ontwikkelen van Woonadviseur tot Bewonersbegeleider en mijn kennis kunnen overdragen aan mijn collega’s. In 2015 werd er na een reorganisatie gekozen voor een andere weg binnen sociaal beheer. Niet meer het schaap met de vijf poten zoeken in één functie maar diverse specialisaties. Hierdoor kan ik mij nu volledig richten op de projectbegeleiding van grote renovatietrajecten waarvoor ik natuurlijk weer verder ben gaan leren. Meer kennis over projectmanagement en de technische kant van het vak bij FMH. Uiteindelijk heb ik hier ook als docent drie jaar de vakopleiding verhuur gegeven. Kennis overdragen zit in mijn genen en ik was blij dat in 2018 HabiTask op mijn pad kwam om wederom voor de klas te staan. Ik doe dit naast mijn werk binnen de corporatie met heel veel plezier en blijf natuurlijk zelf ook nog steeds nieuwsgierig naar nieuwe kennis en werkwijzen.

Wat is er in de loop van de jaren veranderd in het vakgebied van de Sociaal Projectbegeleider?

Op dit moment heb ik zes grote projecten lopen. Ik merk dat vroeger een bewoner een brief ontving ‘we gaan renoveren en doet u mee?’ Tegenwoordig is de informatie verstrekking zoveel beter. We zoeken nu een match tussen de wensen van de bewoner en wat wij als corporatie bedacht hebben achter het bureau. De klant is meer centraal komen te staan. Tijdens het renovatieproces zijn we nu ook constant beschikbaar. Alle bewoners krijgen de nodige aandacht waarbij de kwetsbare huurders ook op soepele manier door het proces begeleid worden. Het is een positieve verandering ook met name voor oudere bewoners waar de impact van verbouwing of tijdelijke huisvesting enorm groot is. We helpen hen het overzicht te bewaken. Uiteraard is een goede samenwerking met de aannemer van cruciaal belang en die is zichtbaar verbeterd in de afgelopen jaren.

Wat zijn jouw mooie of bijzondere herinneringen?

Ik heb een mooie herinnering aan een groot renovatieproject van 60 woningen verdeeld over twee complexen. Samen met mijn collega’s zijn we anderhalf jaar bezig geweest met de planvorming. We bezochten de bewoners om de complexen sociaal in beeld te brengen, oud zeer weg te halen en draagvlak te creëren. We zijn gestart met huisbezoeken. Door corona heeft het sociaal team in de laatste fase, online en in anderhalve week, 88% van de bewoners meegekregen in de plannen. Dit was zo’n mooi voorbeeld van het positieve effect van vroegtijdig de huurder betrekken bij de renovatieplannen. We hebben bijna iedereen gesproken maar één bewoner hield steevast de deur dicht. De grote verassing kwam tijdens de grote opruimdag. Een poffertjeskraam voor de deur en met elkaar de huizen ontdoen van onnodige spullen. Tijdens deze dag ging ook de deur open van de bewoner waar we geen contact mee kregen. Hij was de grootste hulp voor de ouderen door hun afgedankte spullen de trappen af te dragen en te deponeren in de containers! 12 Oktober starten we met de eerste woning waar het glas wordt vervangen, hetgeen het minste impact heeft voor de huurders. Het project staat of valt met heldere communicatie tussen aannemer, het sociaal team en de communicatie richting de huurder.

6 tips van Astrid
  1. Weet te communiceren met verschillende mensen. (andere taal, slechthorend, dementie etc.)
  2. Met opgeruimd hoofd en enthousiasme naar de bewoner (niet alleen maar voorlezen van het proces).
  3. Wees goed voorbereid.
  4. Doe wat je zegt.
  5. Geef helder bij de huurder aan wat wel of niet mogelijk is.
  6. Aanvoelen wanneer je samen met een aannemer een huisbezoek aflegt of de huurder behoefte heeft aan een meer persoonlijk gesprek. (denk aan financiële problemen waarover ze alleen met jou in vertrouwen over willen praten.)
Meer informatie?

Klik hier voor meer informatie over de leergang Sociaal Projectbegeleider

Advies nodig?

Wil je weten of deze leergang bij jou past? Bel naar 0182 – 302 444 of vul dit formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.