Hoe werk je online aan je vaardigheden? Een gesprek met opleidingsadviseur Albert de Groot

HabiTask heeft het afgelopen jaar veel tijd gestoken in het ontwikkelen van online trainingen. Door het Coronavirus merken we dat onze opdrachtgevers en cursisten het niet altijd fijn vinden om samen in een lokaal te zitten. Daarom heeft HabiTask flink ingezet om onze online trainingen zo leerzaam én leuk mogelijk te maken. Maar is het ook het mogelijk is om vaardigheden goed te ontwikkelen in een online setting? Onze opleidingsadviseur Albert de Groot legt het uit.

“Het is belangrijk om echt even persoonlijk contact te maken met de deelnemers”

Albert, heb jij inmiddels ervaring met het trainen van vaardigheden in een online setting?

In de eerste helft van dit jaar kregen wij vanuit de markt een aantal vragen van klanten die zich wilden ontwikkelen op het gebied van klantgerichtheid. Samen met onze docent Sebastian Verstegen hebben wij toen een online traject ontwikkeld dat hetzelfde rendement heeft als de fysieke training.

Hoe zag deze training er precies uit?

De leervraag vanuit de klant was gericht op het verhogen van de klantgerichtheid en gastvrijheid van alle medewerkers die te maken hebben met het huurderscontact. Je kunt je voorstellen dat dit soms best pittige (telefonische) gesprekken zijn. Medewerkers krijgen vaak te maken met klachten, intimidatie of zelfs bedreigingen. Om hen zo goed mogelijk te helpen hebben we een programma opgesteld dat bestaat uit twee online sessies.

Eerste sessie:
In de eerste sessie staat voornamelijk de theorie centraal. Een aantal onderwerpen die hier naar voren zijn gekomen:

  • professioneel jezelf zijn: hoe kom je anno 2020 professioneel over en blijf je toch jezelf?
  • wat verandert er in de samenleving in het gedrag van burgers en bewoners?
  • hoe maak je het eerste contact en maak een goede eerste indruk?
  • hoe leef je je in, ook als je het niet met de huurder eens bent?
  • hoe voorkom je discussie en hoe kom je uit een discussie?
  • wat is grensoverschrijdend gedrag en hoe pak je dat aan?

Tweede sessie
Tussen de eerste en de tweede sessie krijgen de medewerkers de tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Daarbij brengen zij een casus in voor de tweede sessie, waarmee zij concreet oefenen. Samen met Sebastian nemen wij in deze sessie de rol aan van acteur en kruipen in de schoenen van de huurder. Vervolgens oefenen we met de concrete casuïstiek van de cursist en krijgen de cursisten een rol als observator, waardoor men geboeid blijft en veel van elkaar leert.

Hoe was het voor jullie om deze online training te verzorgen?

Het is belangrijk dat wij ons aanpassen aan de huidige omstandigheden. Gelukkig hebben we ons erg goed kunnen voorbereiden voor deze sessies. We hebben ervoor gekozen om te werken in groepen van maximaal zes personen. Dit bracht veel rust en overzicht in de training en maakte het voor de cursisten ook behapbaar. Zoals verwacht is het in een online setting heel goed werkbaar om rollenspellen te doen met een acteur. We hebben het resultaat behaald zoals we dit vooraf hadden bedacht en daar zijn we erg trots op. Daarbij merken we ook aan de cursisten dat een online samenkomst toch weer iets anders is dan het online vergaderen. Je kunt nu dus ook online iets van elkaar leren!

Hoe hebben jullie er voor gezorgd dat deze training goed is verlopen?

Een belangrijke randvoorwaarde van een online training is natuurlijk dat de techniek goed werkt. Een goede briefing naar de klant en de cursisten is daarbij essentieel. In onze ervaring werkt het goed om een kwartiertje aan het begin van de sessie te wijden aan de techniek zodat iedereen weet hoe alles werkt. Daarna is het belangrijk om echt even persoonlijk contact te maken met de deelnemers. Als ze thuis zitten, laten ze even iets zien van hun interieur. Ook vertellen ze hoe ze in hun vel zitten die dag en waar ze zich in deze periode zorgen over maken en waar ze naar verlangen. Dit als onderdeel van professioneel jezelf zijn.

Door de groepen klein te houden en veel interactiemomenten in de training in te bouwen zorg je toch voor een goede verbinding tussen docent, cursist en cursisten onderling. Bouw daarnaast voldoende pauzemomenten in en zoek de dialoog op met de cursisten. Hiermee zorg je dat iedereen zijn aandacht erbij houdt. Wij blijven onze training verbeteren en leren met iedere sessie zelf ook een hoop over het online trainen.

Meer weten?

Ben jij benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van online leren? twijfel niet om contact met ons op te nemen!

Advies nodig?

Wil je een vrijblijvend advies hoe we jouw organisatie op dit onderwerp verder kunnen helpen? Bel naar 0182 – 302 444 of vul het contactformulier in.

Incompany aanvraag