Wat wil de kandidaat nou eigenlijk?

Heb je wel eens aan een kandidaat gevraagd waarom deze graag bij je zou willen werken? Heb je deze vraag ook wel eens aan jezelf gesteld? En heb je hier een antwoord op?

“Zorg ervoor dat jij de rode loper uitrolt voor de kandidaat.”

Het wordt steeds belangrijker dat werkgevers weten waarom zij aantrekkelijk zijn voor een kandidaat en dit goed kunnen uitdragen, zeker nu goede kandidaten de werkgevers voor het uitkiezen hebben. Deze ontwikkeling leidt zelfs tot omgekeerde sollicitaties. Dan gaat de kandidaat op zoek naar een interessante organisatie, analyseert deze en presenteert de kandidaat hoe deze waarde toe kan voegen aan de organisatie. Hier komt geen cv aan te pas, maar leidt wel tot mooie succesverhalen!

Wat betekent dit voor jou?

Deze ontwikkeling betekent voor jou als werkgever vooral dat jouw beeld naar buiten toe belangrijker wordt en de kandidaat hierin een centrale plek krijgt. Zorg ervoor dat jíj degene bent die de rode loper uitrolt voor de kandidaat. Dit kun je bijvoorbeeld in de vacaturetekst doen door in te gaan op specifieke wensen van jouw doelgroep, zoals het salaris of doorgroeimogelijkheden. Ook tijdens het sollicitatiegesprek kun je meer op zoek gaan naar wat een kandidaat belangrijk vindt bij een organisatie en op basis daarvan verbinding zoeken.

Het overstappen van het perspectief vanuit de organisatie naar het perspectief vanuit de kandidaat kan soms lastig zijn. Hoe bereik je de ideale kandidaat? Hoe haal je deze over om te solliciteren? Dit zijn vragen waar wij in een wervingstraject altijd bij helpen, maar we hebben ook een whitepaper geschreven waarin we je tips geven hoe je zélf jouw werving kunt verbeteren.

Wil je graag wat meer advies over jouw werving? Neem dan contact op met Sophia Hovius via 06-82705704.