Vragen? Bel 0182 - 302 444

Omgaan met Agressie

Cursusduur

1 dag

Locatie

Utrecht

Agressie, frustratie, klaaggedrag en andere vormen van lastig gedrag komen steeds vaker voor. Hoe ga je daar mee om? Hoe voorkom je dat situaties uit de hand lopen en dat een oplossing verder weg lijkt dan ooit?

De training ‘Omgaan met Agressie’ is opgebouwd rond het meest praktische en meest gebruikte model op dit gebied: het maakt onderscheid tussen de aanpak van agressie gericht tegen de situatie, tegen de organisatie of tegen de medewerker persoonlijk. Dit ondersteunt onze trainer voortdurend met praktijkvoorbeelden en gerichte oefeningen. Het voordeel van dit model is dat het uit de praktijk komt, en tot een blauwdruk is geworden. Toepasbaarheid en praktisch werken staan steeds voorop! Medebepalend voor ons programma zijn de recente maatschappelijke en woningsector gerelateerde ontwikkelingen die de (mate van) agressie meebepalen.

Het probleem met agressietraining is dat per tijdsperiode de vaardigheden (in detail) moeten worden aangepast, om mee te ontwikkelen met het veranderende gedrag van huurders. Dit wordt mede gestuurd door (beleids)veranderingen in de sector, aanpassingen in de wet, de mate van vertrouwen in ‘professionals’ en de manier waarop communicatie de afgelopen jaren is ingezet. Onze trainer Rick Lablans heeft zeer veel praktijkervaring op het gebied van Omgaan met Agressie, en hij is hierin nog steeds zeer regelmatig actief. Zijn praktijkervaring bestaat uit het begeleiden en ondersteunen van (extreme) ontruimingen, mutaties, en het voeren van incassogesprekken en andere lastige gesprekken met huurders. Dit maakt het programma zeer specifiek toegespitst op de corporatiesector.

Wat levert het je op?

  • Het maakt je bewust van hoe communicatieprocessen werken: wat brengt jouw gedrag bij de ander teweeg, hoe kun je gewenst gedrag bij de ander realiseren?
  • Je leert de vaardigheden op het juiste moment in te zetten
  • Je hebt meer zelfvertrouwen en minder angst dat een situatie escaleert omdat je weet hoe je moet handelen
  • Je leert om je veiligheid te vergroten
  • Je leert je non-verbale communicatie in te zetten en in je voordeel te gebruiken
  • Je leert van elkaar, door samen te oefenen; met de docent en uiteindelijk met een professionele trainingsacteur

Cursusduur

1 dag

Extra

Na afloop van deze training ontvang je een certificaat van deelname

Incompany en regiotrainingen

Naast open inschrijving bieden wij deze opleiding ook incompany aan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte op maat. Wil je (met een aantal collega’s) de training volgen? Dan gaan we proberen deze bij jullie in de regio te organiseren. Neem gerust contact op.

Medewerkers met directe klantcontacten zoals bijvoorbeeld baliemedewerkers, verhuurmedewerkers, verhuurmakelaars, woonconsulenten, medewerkers leefbaarheid etc.

  • Maatschappelijke ontwikkelingen rond agressie, zowel algemeen als corporatiespecifiek, toegespitst op het gedrag en de houding van huurders
  • Omgaan met Agressie: Wat wil een lastige / emotionele / agressieve (potentiële) huurder tegenwoordig als eerste?
  • Soorten agressie, oplopend in intensiteit, met korte situatieschetsen, voorbeelden, de specifieke aanpak per ‘soort’, en praktijkgedrag
  • Hoe krijg je hier vat op en houd je de regie? – met op maat ontwikkelde oefeningen rond diverse voorbeelden
  • Afronden en grenzen stellen
  • Oefeningen rond praktijksituaties, van de deelnemers en / of de trainer
  • De invloed van een goed agressieprotocol, waarbij in de training een koppeling word gemaakt met het ‘Geweld en Agressiebeleid’
  • Specifieke vragen van de deelnemers
  • Introductie van de trainingsacteur
  • Oefenen van situaties, van de deelnemers zelf, en / of n.a.v. vragen van ons
  • Evaluatie en afsluiting
  • Algemeen

    Wat levert het je op?

    • Het maakt je bewust van hoe communicatieprocessen werken: wat brengt jouw gedrag bij de ander teweeg, hoe kun je gewenst gedrag bij de ander realiseren?
    • Je leert de vaardigheden op het juiste moment in te zetten
    • Je hebt meer zelfvertrouwen en minder angst dat een situatie escaleert omdat je weet hoe je moet handelen
    • Je leert om je veiligheid te vergroten
    • Je leert je non-verbale communicatie in te zetten en in je voordeel te gebruiken
    • Je leert van elkaar, door samen te oefenen; met de docent en uiteindelijk met een professionele trainingsacteur

    Cursusduur

    1 dag

    Extra

    Na afloop van deze training ontvang je een certificaat van deelname

    Incompany en regiotrainingen

    Naast open inschrijving bieden wij deze opleiding ook incompany aan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte op maat. Wil je (met een aantal collega’s) de training volgen? Dan gaan we proberen deze bij jullie in de regio te organiseren. Neem gerust contact op.

  • Voor wie

    Medewerkers met directe klantcontacten zoals bijvoorbeeld baliemedewerkers, verhuurmedewerkers, verhuurmakelaars, woonconsulenten, medewerkers leefbaarheid etc.

  • Programma

    • Maatschappelijke ontwikkelingen rond agressie, zowel algemeen als corporatiespecifiek, toegespitst op het gedrag en de houding van huurders
    • Omgaan met Agressie: Wat wil een lastige / emotionele / agressieve (potentiële) huurder tegenwoordig als eerste?
    • Soorten agressie, oplopend in intensiteit, met korte situatieschetsen, voorbeelden, de specifieke aanpak per ‘soort’, en praktijkgedrag
    • Hoe krijg je hier vat op en houd je de regie? – met op maat ontwikkelde oefeningen rond diverse voorbeelden
    • Afronden en grenzen stellen
    • Oefeningen rond praktijksituaties, van de deelnemers en / of de trainer
    • De invloed van een goed agressieprotocol, waarbij in de training een koppeling word gemaakt met het ‘Geweld en Agressiebeleid’
    • Specifieke vragen van de deelnemers
    • Introductie van de trainingsacteur
    • Oefenen van situaties, van de deelnemers zelf, en / of n.a.v. vragen van ons
    • Evaluatie en afsluiting

  • Data & kosten

Ook zij kiezen voor HabiTask

Klanten over Omgaan met Agressie

“Goed in overeenstemming met de leerdoelen van Brabantse Waard, echt maatwerk!”

Nancy Sebrechts - Teamleider Wonen

“Relevant en actueel; boeiende cursus voor herhaling vatbaar”

“Fijne opbouw en gaat goed mee in tempo groep; veel voorbeelden en ervaringen”

“De trainer had het protocol goed doorgenomen en vertaald naar de praktijk. We kregen echt praktische handvatten. De trainer Rick was echt goed, hij gaf heel duidelijk aan en liet zien, wat de consequenties zijn als je direct naar de oplossing gaat.”

Lees hier de volledige evaluatie

Incompany Oost Flevoland Woondiensten