Vragen? Bel 0182 - 302 444

Onderhandelingsvaardigheden

Cursusduur

2 dagen

Locatie

Utrecht

Bewoners worden steeds mondiger en weten steeds beter wat ze van de corporatie en dus van jou willen.

Je komt daardoor regelmatig terecht in allerlei onderhandelingssituaties. Onderhandelen is vooral: grenzen stellen. Weten tot hoever je mag en wilt gaan. In deze training onderhandelingsvaardigheden leer je diverse gedragsstijlen op het gebied van onderhandelen. Je leert tevens hoe je gesprekken kunt voeren met huurders en krijgt daarbij hulp van een acteur. Daarbij staat het omgaan met belangentegenstellingen centraal.

Wat levert het op?

  • Een duidelijk beeld van jouw eigen communicatie- en onderhandelingsstijl
  • Inzicht in de verschillende onderhandeltechnieken en –tactieken
  • Vaardigheden hoe je grenzen aan kunt geven en hoe je kunt “schakelen” in gesprekken
  • (Meer) tevreden klanten!

Cursusduur

2 dagen

Extra

Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat van deelname

Medewerkers die regelmatig moeten onderhandelen, bijvoorbeeld verhuurmedewerkers, -makelaars, medewerkers leefbaarheid, sociaal beheer, opzichters, projectleiders, e.d.

Het cursusprogramma is erop gericht om grenzen te stellen en diverse gedragsstijlen op het gebied van onderhandelen aan te leren om gesprekken met huurders professioneel te kunnen voeren. Deelnemers leren d.m.v. onderhandeling aan te geven wat wel en niet mogelijk is. Het omgaan met belangentegenstellingen staat centraal.

Verder wordt er in beide dagen veel geoefend met de trainer en in de middag van dag 2 wordt gewerkt met een trainingsacteur.

Programma dag 1

  • Kennismaking
  • Welke maatschappelijke- en sectorspecifieke ontwikkelingen in gedrag van de huurders vallen je de laatste 2 a 3 jaar op?
  • Welke 4 kenmerken zijn van toepassing op een onderhandelingssituatie?
  • Inzoomen op deze kenmerken (Hoe om te gaan met dit gedrag, en wat doet dat met jou? Ingaan op de bijbehorende praktijktips. De aanpak en gevolgen, en eventuele updates daarvan.
  • Oefenen met deze vormen, o.a. door een geschreven oefening.
  • Veel voorkomende onderhandelingstechnieken en -tactieken.
  • Het leren (her)kennen van deze technieken door het bespreken van diverse voorbeelden uit de praktijk.
  • Omgaan met klaaggedrag en discussie van de huurder.

Middag

  • Communicatie in onderhandelen: de communicatie lus (deze spitsen we specifiek toe op onderhandelen), met daarbij de invloed van interpretaties, referentiekaders en de juiste coderingen.
  • Oefening rond de invloed van referentiekaders.
  • Technieken om deze problemen te ondervangen.
  • Koppeling van deze techniek aan vraag- en luistertechnieken

Programma dag 2

  • Hoe is het de deelnemers in de tussentijd vergaan? Wat hebben ze teruggezien en toegepast n.a.v. de eerste trainingsdag?
  • Schakelen in gesprekken – niveau’s in communicatie: gericht op het verschil tussen de Inhoud, de procedure, de interactie en de emotie.
  • Slechts Nieuws brengen, met het bijbehorende gespreksmodel en de meest voorkomende valkuilen.
  • Deelnemers bedenken oefensituaties (eventueel gebaseerd op de eigen praktijk).

Middag

  • In de middag gaan we een stapje verder met oefenen en gaan we met de kennis van de morgen oefenen met een trainingsacteur. Deze is zeer goed bekend met de sector en de bijbehorende ontwikkelingen.
  • Oefenen van gesprekken uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
  • Evaluatie en afsluiting.
  • Algemeen

    Wat levert het op?

    • Een duidelijk beeld van jouw eigen communicatie- en onderhandelingsstijl
    • Inzicht in de verschillende onderhandeltechnieken en –tactieken
    • Vaardigheden hoe je grenzen aan kunt geven en hoe je kunt “schakelen” in gesprekken
    • (Meer) tevreden klanten!

    Cursusduur

    2 dagen

    Extra

    Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat van deelname

  • Voor wie

    Medewerkers die regelmatig moeten onderhandelen, bijvoorbeeld verhuurmedewerkers, -makelaars, medewerkers leefbaarheid, sociaal beheer, opzichters, projectleiders, e.d.

  • Programma

    Het cursusprogramma is erop gericht om grenzen te stellen en diverse gedragsstijlen op het gebied van onderhandelen aan te leren om gesprekken met huurders professioneel te kunnen voeren. Deelnemers leren d.m.v. onderhandeling aan te geven wat wel en niet mogelijk is. Het omgaan met belangentegenstellingen staat centraal.

    Verder wordt er in beide dagen veel geoefend met de trainer en in de middag van dag 2 wordt gewerkt met een trainingsacteur.

    Programma dag 1

    • Kennismaking
    • Welke maatschappelijke- en sectorspecifieke ontwikkelingen in gedrag van de huurders vallen je de laatste 2 a 3 jaar op?
    • Welke 4 kenmerken zijn van toepassing op een onderhandelingssituatie?
    • Inzoomen op deze kenmerken (Hoe om te gaan met dit gedrag, en wat doet dat met jou? Ingaan op de bijbehorende praktijktips. De aanpak en gevolgen, en eventuele updates daarvan.
    • Oefenen met deze vormen, o.a. door een geschreven oefening.
    • Veel voorkomende onderhandelingstechnieken en -tactieken.
    • Het leren (her)kennen van deze technieken door het bespreken van diverse voorbeelden uit de praktijk.
    • Omgaan met klaaggedrag en discussie van de huurder.

    Middag

    • Communicatie in onderhandelen: de communicatie lus (deze spitsen we specifiek toe op onderhandelen), met daarbij de invloed van interpretaties, referentiekaders en de juiste coderingen.
    • Oefening rond de invloed van referentiekaders.
    • Technieken om deze problemen te ondervangen.
    • Koppeling van deze techniek aan vraag- en luistertechnieken

    Programma dag 2

    • Hoe is het de deelnemers in de tussentijd vergaan? Wat hebben ze teruggezien en toegepast n.a.v. de eerste trainingsdag?
    • Schakelen in gesprekken – niveau’s in communicatie: gericht op het verschil tussen de Inhoud, de procedure, de interactie en de emotie.
    • Slechts Nieuws brengen, met het bijbehorende gespreksmodel en de meest voorkomende valkuilen.
    • Deelnemers bedenken oefensituaties (eventueel gebaseerd op de eigen praktijk).

    Middag

    • In de middag gaan we een stapje verder met oefenen en gaan we met de kennis van de morgen oefenen met een trainingsacteur. Deze is zeer goed bekend met de sector en de bijbehorende ontwikkelingen.
    • Oefenen van gesprekken uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
    • Evaluatie en afsluiting.

  • Data & kosten

Ook zij kiezen voor HabiTask

Klanten over Onderhandelingsvaardigheden

“Heb nu echt het gevoel dat ik er iets mee kan als ik bij huurders op de stoep sta. Leuke manier van lesgeven, open houding en enthousiast.”

Krista Koenraadt - Stadlander

“Veel geleerd door goede praktijkvoorbeelden, betrokken docent!”

Mireille Weeldenburg - Ons Huis

“Door deze training ben ik bewuster geworden in het communiceren met bewoners en collega’s. Daarnaast heeft de docent zeer veel kennis van communicatie en heb ik alle vertrouwen in zijn feedbackloop.”

Frank Reniers - Woonbedrijf