Vragen? Bel 0182 - 302 444

De wijkbeheerder, van uitvoering naar regie

Cursusduur

2 dagen

Locatie

Utrecht

Als (wijk of complex) beheerder of huismeester ken je je wijk of complex. Jij bent het aanspreekpunt voor de huurders. Je merkt dat het werk aan het veranderen is. Ook de nieuwe regelgeving vraagt een nieuwe benadering hoe om te gaan met ‘leefbaarheid’. Voorheen was je druk met organiseren en regelen voor bewoners. Tegenwoordig wordt er meer van je verwacht met minder tijd. Een voorbeeld hiervan is: vroeger was jij er verantwoordelijk voor dat het vuil werd opgeruimd. In je nieuwe rol spreek je de bewoner er op aan en zorg je ervoor dat ze het zelf opruimen.

Hoe pak je dit aan, vraag je je af… Wat kun je nog wel doen, wat niet meer?

De cursus ‘De Wijkbeheerder- van uitvoering naar regie’ helpt je hierbij. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: wat betekent het om op basis van regie te werken en waarom levert dit jou meer tijd op in je werk? Wat doe je nog wel en wat niet meer? Wie zijn je contactpersonen? Hoe krijg je bewoners in beweging?
In samenwerking met een corporatie gaan we de wijk in en kun je met elkaar situaties oefenen en bespreken. Je leert meer over de ‘stoplicht’ methodiek en gaat hier tijdens de wijkschouw actief mee aan de slag.

Wat levert het op?

  • Je weet hoe je jouw regierol het beste kunt uitvoeren
  • Je herkent de eerste signalen van problemen en kunt hier op inspelen
  • Je weet hoe je de bewoners kunt activeren
  • Je weet welke rol het beste bij een situatie pas
  • Je weet de belangrijkste technieken bij het aanspreken van huurders
  • Je weet wie je aanspreekpunten zijn, zowel binnen als buiten je organisatie
  • Je weet hoe je de samenwerking kunt aangaan met je netwerk en de bewoners

Cursusduur

2 dagen

Extra

Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat van deelname

Wijk- of complexbeheerders, huismeesters. Ook voor medewerkers die informatie verstrekken aan bewonerscommissies of wijkplatforms.

Dag 1

  • Van uitvoering naar regie
    • Welke valkuilen zijn er?
    • Welke kansen biedt het?
  • Wat wordt er van jou in je werk verwacht?
  • Belang van in de wijk aanwezig zijn
    • Waarom leefbaarheid?
    • Welke bedreigingen zijn er als je als corporatie je steeds meer terugtrekt?
  • Als je iets signaleert, hoe pak je dit aan?
  • Welke rollen heb je?
  • Met elkaar naar de wijk (wijkschouw)
  • Aan de slag met wat je hebt gezien in de wijk

Dag 2

  • Klantgericht werken (zonder een probleem over te nemen)
  • Buurtinitiatief ontwikkelen (nieuwe stijl)
    • Aanspreken bewoners, hoe doe je dit?
    • Zelfredzaamheid
    • Omgaan met klein budget
  • Samenwerking intern en extern
  • Monitoren
    • Plannen van je werk
    • Hoe weet ik dat ik succesvol aan de slag ben?
  • Evalueren training en met welke onderwerpen ga je aan de slag in je werk?
  • Algemeen

    Wat levert het op?

    • Je weet hoe je jouw regierol het beste kunt uitvoeren
    • Je herkent de eerste signalen van problemen en kunt hier op inspelen
    • Je weet hoe je de bewoners kunt activeren
    • Je weet welke rol het beste bij een situatie pas
    • Je weet de belangrijkste technieken bij het aanspreken van huurders
    • Je weet wie je aanspreekpunten zijn, zowel binnen als buiten je organisatie
    • Je weet hoe je de samenwerking kunt aangaan met je netwerk en de bewoners

    Cursusduur

    2 dagen

    Extra

    Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat van deelname

  • Voor wie

    Wijk- of complexbeheerders, huismeesters. Ook voor medewerkers die informatie verstrekken aan bewonerscommissies of wijkplatforms.

  • Programma

    Dag 1

    • Van uitvoering naar regie
      • Welke valkuilen zijn er?
      • Welke kansen biedt het?
    • Wat wordt er van jou in je werk verwacht?
    • Belang van in de wijk aanwezig zijn
      • Waarom leefbaarheid?
      • Welke bedreigingen zijn er als je als corporatie je steeds meer terugtrekt?
    • Als je iets signaleert, hoe pak je dit aan?
    • Welke rollen heb je?
    • Met elkaar naar de wijk (wijkschouw)
    • Aan de slag met wat je hebt gezien in de wijk

    Dag 2

    • Klantgericht werken (zonder een probleem over te nemen)
    • Buurtinitiatief ontwikkelen (nieuwe stijl)
      • Aanspreken bewoners, hoe doe je dit?
      • Zelfredzaamheid
      • Omgaan met klein budget
    • Samenwerking intern en extern
    • Monitoren
      • Plannen van je werk
      • Hoe weet ik dat ik succesvol aan de slag ben?
    • Evalueren training en met welke onderwerpen ga je aan de slag in je werk?

  • Data & kosten

Ook zij kiezen voor HabiTask

Klanten over De wijkbeheerder, van uitvoering naar regie

Boeiend, docent heeft veel kennis en is goed te begrijpen.

Leuke lessen, niet saai, met leuke anekdotes. Super.