Leergang verhuurmakelaar – Woongoed 2Duizend

Woongoed 2Duizend

In de week van examenfraude, gestolen examens, wachten op resultaten, kregen 8 corporatietalenten hun diploma verhuurmakelaar. Zij hadden in de open inschrijving deze leergang gevolgd, hun praktijkopdracht voldoende uitgevoerd en hun theorie-examen gehaald. Een van de cursisten mag dankzij dit diploma bij een collega corporatie een tijdelijke klus als verhuurmakelaar op zich nemen. Gefeliciteerd!

leergang verhuurmakelaar

 

 

 

 

 

 

Terugkijkend zijn de deelnemers enthousiast. Met name het profiel van de verhuurmakelaar als verantwoordelijke voor het hele verhuurproces (van opzegging tot nazorg nieuwe huurder) sprak hen aan. Op de laatste dag, gaven de cursisten aan hun managers een presentatie over de leergang, waardoor ook de managers kennis maakten met de principes van de moderne verhuurmakelaar, namelijk:

  1. De verhuurmakelaar kent de woning, de wijk, de zav’s en weet wat de klant (huurder) voor woning wil.
  2. De doorloopsnelheid gaat omhoog, door 1 regievoerder in het proces.
  3. De klant heeft 1 aanspreekpunt, waarmee hij alles kan regelen.
  4. Minder denken voor en meer onderhandelen met de klant.

De cursisten gaven unaniem aan dat zo’n verhuurmakelaar het meest ideaal zou zijn, hoewel sommige wel twijfelden of ze wel technisch genoeg waren om een voor- en eindinspectie te doen. Ook hierover is uitvoerig gesproken in de cursus, want moet je wel technisch zijn? Met je boerenverstand en wat richtlijnen van de corporatie kom je ver, en bij twijfel kun je altijd de interne specialist erbij halen.

Femke en Lea, klantconsWoongoed 2Duizendulenten van Woongoed 2-Duizend, presenteerden concrete verbetervoorstellen aan hun manager, Karel van Montfort.

‘Op dit moment doen de opzichters de voor- en eindinspectie en de bezichtiging met de nieuwe huurder en doen wij met name de administratieve afwerking. Wij kennen de woning en de omgeving niet, maar krijgen wel vragen van de huurders en moeten adverteren. De opzichter daarentegen kent het huurcontract niet echt, en kan dit dus ook niet echt toelichten aan de huurder. Het zou voor de klant beter zijn als ze 1 aanspreekpunt zouden hebben.’

Ook Karel is het daar mee eens. Dan komt er nog een mooi punt ter tafel, wat nog niet eerder besproken is, namelijk: Waarom besteden we de koopwoningen (deels) uit? Dit hoort toch ook bij onze dienstverlening? Zijn kopers zoveel anders dan huurders? Nu moeten we doorverwijzen, maar we kunnen deze klanten toch ook van dienst zijn?

Mijn vraag aan hen was: ‘Verkoop je nu een product of dienst?’ Beiden natuurlijk, maar het product (de woning) staat vaak voorop, vandaar ook dat deze vooral technisch tip top in orde moet zijn. Maar Karel, Femke en Lea geven ook aan dat de dienst (woongenot en een nette, klantvriendelijke behandeling) voor de huurder belangrijker is.

Genoeg stof tot nadenken dus. Karel:

‘Ik verwacht dat wij ook naar de functie van verhuurmakelaar gaan. Dat vergt misschien wel wat kennis- en vaardigheden van de huidige medewerkers, maar we moeten niet vanuit onze medewerkers, maar vanuit de klant redeneren.’

Meer over dit onderwerp weten? Bekijk hier de leergang verhuurmakelaar!